Wil je meer te weten komen over de werking en de visie van Muylenberg, hoeveel ondersteuning juist kost, en wat de opnamevoorwaarden zijn? We geven graag meer uitleg!
De opdracht van onze organisatie is ondersteuning bieden aan volwassenen met een (vermoeden van) beperking. We richten ons in eerste instantie op personen met een verstandelijke beperking. Andere zorgvragen worden steeds bekeken en in overweging genomen.
Onze visie vatten we graag samen in het onderstaande beeld :

Muylenberg is een door het VAPH vergunde zorgaanbieder. Muylenberg biedt ondersteuning aan volwassen personen met een beperking. Je kan met jouw ondersteuningsvraag bij ons terecht binnen rechtstreeks toegankelijke hulp (dan krijg je beperkte ondersteuning, maar je kan meteen hier bij ons aankloppen). Het is ook mogelijk om ondersteuning in te kopen met een persoonsvolgend budget, dat je werd toegekend door het VAPH.
Muylenberg maakt deel uit van Verbint vzw.
Onze organisatiestructuur ziet er als volgt uit:

De Spreekbuis is een overleg- en adviesorgaan waaraan een tiental cliënten deelnemen. Zij denken onder begeleiding van een groep van vaste Spreekbuis-begeleiders mee na over Muylenberg: "Wat willen we graag meer? Wat willen we graag anders?". Zij brengen hun eigen agendapunten op het collectief overleg.
Het collectief overleg is een overleg- en inspraakorgaan voor de cliënten en/of (wettelijke) vertegenwoordigers (ouders, bewindvoerders, broers of zussen). Ook zij geven advies aan Muylenberg rond de ondersteuning die wij bieden aan cliënten en beleidskeuzes die gemaakt worden.
De Spreekbuis en het collectief overleg komen 9 keer per jaar samen.
Meer informatie vind je terug in het huishoudelijk reglement.
In dit overzicht woon- en leefkosten kan je de tarieven van dag- en woonondersteuning terugvinden.
Voor mobiele begeleidingen gebeurt de facturatie als volgt:
De collectieve rechten en plichten worden als bijlage steeds meegegeven bij elke individuele dienstverleningsovereenkomst die een cliënt met ons afsluit. In dit document raadpleeg je de meest recente versie van de collectieve rechten en plichten.
We hechten veel belang aan een dienstverlening die naar ieders wensen verloopt. Daarom vinden we het belangrijk dat klachten en mondelinge signalen van cliënten en hun netwerk goed beantwoord worden. Wanneer er klachten zijn omtrent de geboden ondersteuning, kan de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger deze via een persoonlijk gesprek, telefonisch of schriftelijk uiten. Eerst worden deze klachten besproken met de verantwoordelijke van de dienst of met de directeur en tracht men tot een oplossing te komen. Wanneer dit onvoldoende resultaat oplevert, wordt er gehandeld volgens de klachtenprocedure.